دلیل پرخوری کشف شد

 محققین کالج پزشکی Baylorو محققین دانشگاه shigaدر ژاپن اعلام کردند که سلولهای مغز استخوان که فاکتور brain- derived eurotrophicیا BDNFراتولید می کنند بروی تنظیم مقدار دریافت غذا موثرند، این فاکتور به بخشی از هیپوتالاموس که در تنظیم دقیق اشتها نقش دارد رفته و تأثیر خود را اعمال می کند.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Nature Communications(Feb.26,2013)منتشر گردید.

به گفته ی دکتر lawrince chanما می دانستیم که سلولهای خونی ، BDNFتولید می کنند . این فاکتور همچنین درمغز و سلولهای عصبی تولید می شود اما ما نمی دانستیم که چرا این فاکتور  در سلولهای خونی تولید می گردد.

 دکتر urabeو دکتر kojimaبطور جداگانه در آزمایشگاه دکتر chanبه  جستجوی  BDNFدر مغز موشهایی که به مدت 24 ساعت ناشتا بودند، پرداختند. سلولهای مشتق  شده از مغز استخوان بوسیله ی یک پروتئین فلورسانس  نشان گذاری شده بودند تا بوسیله ی میکروسکوپ قابل مشاهده شوند. دانشمندان با کمال تعجب متوجه شدند که سلولهای تولید کننده ی BDNFدر بخشی از هیپوتالاموس در مغز  بنام paraventricular nucleusیافت می شوند.

دکتر chanمی گوید: ما می دانستیم که در تکامل جنینی ، برخی سلولهای خونی به مغز مهاجرت می کنند و تبدیل به سلولهای میکروگلیال می شوند (سلولهای  میکروگلیال بخشی از ساختمان حمایتی سیستم عصبی مرکزی را می سازد). این سلولها با هسته ی خاصی که دارند قابل شناسایی هستند از هسته ی آنها انشعاباتی درتمام جهات خارج شده است.

 دکتر chanادامه می دهد که این اولین بار است که این وقایع بعد از دوره ی جنینی در بلوغ  ثبت می شود. سلولهای خونی می توانند به یکی از بخش های مغز رفته واز نظر فیزیکی تغییر کنند وتبدیل به سلولهایی شبیه به میکروگلیال ها شوند.

 این سلولها که توسط مغز استخوان تولید می شوند نوع  خاصی از فاکتور BDNFرا تولید می کنند این نوع BDNFبا نوعی که از سلولهای میکروگلیال معمولی در هیپوتالاموس  معمولاً تولید می شود متفاوت است.

 دکتر  chanمی گوید: تنها تعداد بسیار کمی از این سلولهای منشاء گرفته از خون به هیپوتالاموس می رسند. اگر از زیر میکروسکوپ به آنها نگاه کنی چندان زیاد بنظر نمی رسند اما با نگاه  دقیق متوجه ی طبیعت شاخه دار این سلولها می شوید که به آنها اجازه می دهد با تمام سلولهای مغزی که میزبان آنها هستند ارتباط برقرار کنند و به همین علت تأثیر آنها چندین برابر می شود .

موشهایی که با دستکاری ژنتیکی  از بدو تولد قادر به تولید سلولهای خونی تولید کننده ی BDNFنیستند دچار پرخوری ، چاقی و مقاومت به انسولین می شوند. پیوند مغز استخوان به این موشها و باز گرداندن ژن مذکور برای ساخت این سلولهای خونی و تولید فاکتور BDNFموجب طبیعی شدن اشتهای این موشها می گردد. اگر چه ، پیوند مغز  استخوانی که حاوی این ژن نباشد نمی تواند پرخوری ، چاقی و مقاومت به انسولین را درمان نماید.

هنگامیکه سلولهای مغز استخوانی که قادر به تولید BDNFهستند به بطن سوم third ventricle(حفره ای که پر از مایع است و در مغز قرار دارد) موشهای فاقد BDNFتزریق می گردند، موشها از پرخوری دست بر می دارند و اشتهای آنها طبیعی می شود.

 رویهم رفته در این تحقیق مکانیزم جدیدی که با آن سلولهای مشتق شده از مغز استخوان  ازطریق تولید فاکتور BDNFبروی اشتها تأثیر می گذارند ارائه گردید، این مکانیزم در آینده روش جدیدی را برای درمان چاقی ایجاد خواهد کرد.

 دکتر chanوهمکارانش حدس می زنند که سلولهای مشتق شده از مغز استخوان که با تولید BDNFبه تنظیم اشتها می پردازند این کار را از طریق تولید هورمونهای  کنترل کننده ی اشتها که توسط سلولهای معمولی سیستم عصبی در هیپوتالاموس تولید می گردند انجام می دهند.

به گفته ی دکتر chan: سلولهای مغز استخوان کاملاً در دسترس هستند اگر این سلولها دارای  نقش تنظیمی باشند ما می توانیم مقداری خون از بدن بیمار دریافت کرده و با تغییراتی در آن یا افزودن چیزی به آن که بتواند به مولکولهای خونی متصل گردد و برگرداندن مجدد  خون به فرد تأثیر مورد نظر را القا کنیم. همچنین ما می توانیم در تحویل  دارو برای عبور از سد خونی مغز ازاین روش استفاده کنیم حتی اگر مقدار کمی از این سلولها تأثیر گذار باشند از آنجائیکه ژئومتری آنها موجب ارتباطشان با سلولهای مغزی مختلف و نورونهای مختلف می شود، تأثیر دلخواه ما اعمال خواهد شد.

 منبع:www. eurikalert.org